Rödgröna satsningar på Stockholm

by Anders Löwdin on 20 april 2010

in Blogg, Stockholm, Val 2010

I ett pressmeddelande meddelar de rödgröna att vi vid en valseger i höstens val kommer låta stockholmsregionens medborgare rösta om Förbifart Stockholm. Man säger också vidare att:

”Vi rödgröna vill utveckla Stockholm. Om Stockholm ska bli en ekonomisk, social och miljömässig drivkraft för hela landet krävs en ny politik. I dag kan vi presentera en omfattande närtidssatsning på kollektivtrafik och infrastruktur i Stockholmsregionen, en överenskommelse om hanteringen av Förbifart Stockholm och en ny och viktig uppgörelse om att vi vill inrätta region Stockholm så snart som möjligt efter en rödgrön valseger.”

Det tycker jag är en bra lösning för den svåra frågan Förbifart Stockholm. En fråga där både vänsterpartister, miljöpartister och en del socialdemokrater haft svårt med den nu rådande linjen. Nu låter vi folket direkt avgöra denna för framtiden viktiga fråga.

I övrigt ser vi hur Stockholms län växer och växer. Om tjugo år är vi 400 000 invånare fler här i länet. Det kommer att krävas extraordinära resurser till att lösa framtidens transporter så att de blir så lite belastande för miljön som möjligt. Det ställer också krav på vår välfärd och på vårt bostadsbyggande. Närmast till hands ligger möjligheterna att skrota flyget på Bromma och istället bygga bostäder där.

Det rödgröna laget kommer att satsa på ett stort antal nya järnvägs- och kollektivtrafikprojekt i Stockholms län. Sammantaget satsas tio miljarder kronor mer än regeringen på infrastruktur i länet mellan 2011 och 2021.

Och så vill vi att stockholmarna själva ska vara med och bestämma hur de vill utveckla sin region. Vi rödgröna vill därför bilda en Region Stockholm så snart som möjligt om vi vinner valet står det vidare i pressmeddelandet.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här!

Bloggat om detta har: Veronica Palm – Rödgröna gillar Stockholm – Stockholmarna. Mats Engström – Utmärkt lösning om Stockholmstrafiken. Conny Wahlström – Kollektivtrafik eller motorväg är frågan? Robert Noord – Genidrag att låta invånarna i Stockholms län få avgöra förbifart Stockholm.

Media:
SvD, DN, DN Debatt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , eller annat intressant.

{ 6 comments… read them below or add one }

Nicklas 20 april 2010 kl 14:42

Så du menar att det är en bra idé att låta folket rösta om hur en stadsplanering skall räddas? Förbifarten lovades av (S) och nu känner jag mig totalt sviken och kommer få sitta i kö dag ut och dag in i Stockholm bara för att ni inte kan inse att detta bara är ett sätt att skjuta upp investeringen. Fegt!

Jacob W 20 april 2010 kl 15:11

Hur ska man komma runt detaljen att regeringen inte får besluta om omröstning i kommunala ärenden?

Anders Löwdin 20 april 2010 kl 15:12

Varför skulle det vara fegt, Nicklas? Vi är inte ense om denna fråga och då är det bra att fråga folket som här direkt ska fälla avgörandet i en för regionen mycket viktig fråga. Det tror jag faktiskt uppskattas stort.

Anders Löwdin 20 april 2010 kl 15:16

Bra fråga, Jacob. Jag har ingen aning i hur det förhåller sig i dem detaljerna ….

Bo Grahn 14 maj 2010 kl 23:19

Ni klarade inte av jobbet.
Att ta beslut.
Det är inget annat än ett misslyckande.
Sen kan ni förklara bort det retoriskt.
Men folk är inte dumma.

Anders Löwdin 16 maj 2010 kl 21:51

Hej Bo!

Tack för din kommentar. Vi tar många beslut varav detta var ett. Alltså att låta stockholmsregionens medborgare rösta om Förbifart Stockholm. Och det tror jag stockholmarna uppskattar.

Previous post: Kommunanställda i Stockholm minskat med 7. 000

Next post: Välkommen till årets Första maj-firande!