Ge våra ungdomar en plats att vara på

by Redaktionen on 20 augusti 2010

in Blogg, Val 2010

Barn och ungdomar är vår framtid sägs det men hur månar vi om dem egentligen?

En fritidsgård är en öppen verksamhet som erbjuder fritidsaktiviteter för ungdomar. I Bromma finns ett skriande behov av en plats där våra ungdomar kan träffas och umgås utanför skoltid och utanför hemmet. I en trygg miljö med tillgång till vuxna människor.

Det pågår diskussioner om hur ungdomarna super och knarkar alltmer och hur denna negativa trend skall vändas samt frågor om hur ungdomsbrottsligheten skall minskas och hur vi skall förhindra våra ungdomar från att gå med i brottsliga nätverk och gäng.

Allt som oftast präglas denna diskussion av tvångsgärder, hårdare straff lägre ned i åldrarna och andra åtgärder för att stävja oönskade beteenden. Har man kommit till den punkten i denna diskussion där man hellre talar om bestraffning än prevention har man tappat fokus. Självklart skall ungdomar som begår brott straffas men fokus i diskussionen borde inte vara hur vi bestraffar de som felat. Frågan borde snarare vara hur vi förhindrar ungdomar från att fela.

Jag tror inte vi löser alla problem som dagens ungdomar har genom att starta fler fritidsgårdar men jag tror att vi åstadkommer mycket genom att ge dem en plats att vara på, med saker att göra, ett tak över huvudet och någon eller några vuxna att prata med. Vi vuxna har ett ansvar gentemot ungdomarna att tillhandahålla dem ett alternativ till att driva omkring och dricka alkohol eller använda narkotika, det ansvaret uppfyller vi inte genom att lägga ner fritidsgård efter fritidsgård eftersom det inte finns pengar. Bromma är en förmögen stadsdel och vi har inte bara möjligheten utan även skyldigheten att öppna upp fritidsverksamheten för våra ungdomar. Vinner vi valet är det precis vad vi Socialdemokrater kommer att göra.

Nikta Nabavi, (s) ersättare Bromma stadsdelsnämnd. Kandiderar till Stockholms fullmäktige, plats 8.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , eller annat intressant.

[Bli först med att kommentera!]

Previous post: I Bromma är unga människor arbetslösa!

Next post: Vår valstuga på Brommaplan har öppnat!